Świadectwo charakterystyki energetycznej

Świadectwo charakterystyki energetycznej

Co to jest świadectwo charakterystyki energetycznej?

Świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument, który zawiera dane i wskaźniki zużycia energii, umożliwiające określenie poziomu jakości energetycznej całego budynku lub jego części. Pozwala to ustalić ilość energii potrzebną na:

  • ogrzewanie i wentylację,
  • przygotowanie ciepłej wody użytkowej,
  • chłodzenie,
  • oświetlenie w przypadku budynków niemieszkalnych.

Obowiązek posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej wynika z prawa europejskiego. Zasady dotyczące jego sporządzania oraz przekazywania określa ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków.

Głównym celem sporządzania tego dokumentu jest dążenie do budownictwa efektywnego energetycznie. Co to oznacza? Na podstawie danych zawartych w świadectwie energetycznym właściciel, użytkownik bądź najemca budynku może określić w skali roku zapotrzebowanie na energię oraz związane z tym koszty. To istotna informacja dla właściciela, która może skłonić go do podjęcia odpowiednich działań w celu obniżenia kosztów eksploatacji oraz zwiększenia wartości rynkowej obiektu. Z punktu widzenia najemcy lub nabywcy świadectwo stanowi cenną wiedzę o jakości energetycznej budynku, co wpływa na przyszłe koszty energii ponoszone podczas użytkowania. W związku z tym świadectwo charakterystyki energetycznej powinno stanowić podstawę uczciwej umowy kupna-sprzedaży lub umowy najmu.

Nie potrzebujemy świadectwa charakterystyki energetycznej, gdy budynek lub lokal wykorzystywany jest do własnych potrzeb (gdy nie planujemy jego sprzedaży ani wynajmu).

Kiedy należy wykonać świadectwo charakterystyki energetycznej?

Świadectwo energetyczne wymaga się w trzech sytuacjach:

  1. Należy przekazać dokument najemcy lub nabywcy, gdy zamierzamy sprzedać cały budynek, jego część lub lokal:

  • na podstawie umowy sprzedaży,
  • na podstawie umowy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu,
  • wynająć.
  1. Trzeba załączyć dokument do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub jako załącznik wniosku o pozwolenie na użytkowanie (nie dotyczy domów do 70 m² przeznaczonych do własnych celów mieszkaniowych).

  2. Należy umieścić świadectwo charakterystyki energetycznej w widocznym miejscu w budynku:

  • o powierzchni powyżej 250 m², w którym znajdują się organy wymiaru sprawiedliwości, prokuratura lub organy administracji publicznej, gdzie obsługiwani są interesanci,
  • o powierzchni powyżej 500 m², jeżeli świadczone są w nim usługi dla ludności.

Świadectwo charakterystyki energetycznej sporządzany jest dla:

  • całego budynku
  • części budynku (pomieszczenia o tym samym przeznaczeniu, do odrębnego użytkowania np. lokal mieszkalny lub użytkowy)

W sytuacji gdy chcemy sprzedać lub wynająć część budynku nie ma obowiązku sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej całego budynku, wystarczy tylko tej części, którą zamierzamy dysponować.

Obowiązek sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej nie dotyczy właścicieli/inwestorów:

  • budynków wolnostojących o pow. użytkowej mniejszej niż 50m2
  • budynków mieszkalnych, które są użytkowane przez maksymalnie 4 miesiące w roku
  • obiektów podlegających ochronie zabytków 
  • miejsc kultu i działalności religijnej
  • budynków przemysłowych lub gospodarczych, które nie zostały wyposażone w instalacje zużywające energię
  • gospodarstw rolnych, których wskaźnik EP jest nie wyższy niż 50 kWh/(m2·rok).

Najemca ani nabywca nie mogą zrezygnować z przysługującego im prawa do otrzymania świadectwa. Przekazanie dokumentu jest odnotowane w akcie notarialnym, a w przypadku jego braku notariusz poinformuje o grzywnie jaka grozi za niewywiązanie się z tego obowiązku. 

Od 28.04.2023 na osobie, która chce wynająć bądź sprzedać budynek/część budynku ciąży obowiązek umieszczenia w ogłoszeniu lub reklamie następujących informacji:

  • jaka jest wielkość emisji CO2
  • jaki jest udział odnawialnych źródeł energii w rocznym zapotrzebowaniu na energię końcową
  • jaki jest wskaźnik rocznego zapotrzebowania na energię użytkową oraz końcową, a także na nieodnawialną energię pierwotną.

Jak długo ważny jest certyfikat energetyczny?

Świadectwo charakterystyki energetycznej zachowuje ważność przez 10 lat od dnia sporządzenia. Jeśli właściciel lub zarządca wykona prace budowlane zmieniające charakterystykę energetyczną budynku (takie jak docieplenie, wymiana źródła ciepła czy wymiana stolarki okiennej), musi sporządzić nowe świadectwo, nawet jeśli 10-letni okres ważności nie minął.

Właściciel lub zarządca przekazuje nabywcy lub najemcy świadectwo charakterystyki przy sporządzeniu aktu notarialnego lub kopię świadectwa przy zawarciu umowy najmu. Lokatorzy powinni przechowywać otrzymany dokument tak jak inne dokumenty dotyczące zakupu lub najmu. Przekazywanie go w inne miejsca nie jest konieczne. Jeśli w jednym mieszkaniu mieszka kilku lokatorów, a każdy z nich ma osobną umowę najmu, zgodnie z nowymi przepisami każdy z nich powinien otrzymać kopię świadectwa.

Jaka jest cena i czas realizacji świadectwa energetycznego?

Świadectwo charakterystyki energetycznej:

  • mieszkania od 250 zł brutto – czas realizacji do 4 dni roboczych.
  • domu jednorodzinnego od 350 zł brutto – czas realizacji do 4 dni roboczych.
  •  lokalu usługowego od 350 zł brutto – czas realizacji do 4 dni roboczych.
  •  budynku – zapytaj o wycenę – czas realizacji do 7 dni roboczych.

Koszt zależy od:

  • lokalizacji mieszkania/budynku,
  • stopnia skomplikowania projektu mieszkania/budynku.

Jak działamy przy wykonywaniu świadectwa charakterystyki energetycznej?

Wykonanie certyfikatu energetycznego wymaga zgromadzenia wielu danych dotyczących nieruchomości. Formularz, który wypełnisz na naszej stronie, stanowi zbiór niezbędnych informacji do sporządzenia dokumentu. W razie wątpliwości możesz zadać nam pytanie, a my odpowiemy tak szybko jak tylko to możliwe. Oferujemy także możliwość współpracy online. 

Niekiedy, zgromadzenie takich dokumentów może okazać się problematyczne, zwłaszcza w przypadku domów wybudowanych wiele lat temu (dokumentacja może być niepełna bądź w ogóle nie istnieć). Taka sytuacja wymaga przeprowadzenia inwentaryzacji budowlanej, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Właściciele mieszkań w rzeczywistości muszą zgromadzić nieco mniejszą ilość dokumentów. Mimo to do ich pozyskania często muszą skontaktować się ze spółdzielnią lub wspólnotą mieszkaniową.

W każdym przypadku pomożemy w uzyskaniu informację o obiekcie.

Jak wygląda i jakie informacje zawarte są w świadectwie energetycznym?

Świadectwo charakterystyki energetycznej mieć numer nadany w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków i można je przekazać w dwóch formach:

  • papierowej – z osobistym podpisem osoby uprawnionej
  • elektronicznej – podpisanej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, profilem zaufanym lub podpisem osoby uprawnionej 

Świadectwo energetyczne zawiera:

  1. dane identyfikacyjne budynku lub części budynku;
  2. charakterystykę energetyczną budynku lub części budynku;
  3. zalecenia dotyczące zakresu i rodzaju robót budowlano-instalacyjnych, które poprawią charakterystykę energetyczną budynku lub części budynku;
  4. oświadczenie osoby, która sporządziła świadectwo charakterystyki energetycznej, że dokument wygenerowano z centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków.

Więcej informacji:

Cena certyfikat energetyczny
Ile kosztuje świadectwo charakterystyki energetycznej?
Certyfikat energetyczny
Kto zleca sporządzenie świadecta energetycznego?
Kontakt

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami za pomocą formularza, zadzwoń lub napisz email. Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania i wątpliwości.

Etapy współpracy
1

Wybierz rodzaj nieruchomości

2

Wypełnij formularz online

3

Odbierz świadectwo charakterystyki energetycznej

Formularz kontaktowy